TNA has received 20 times more spending on government announcements than other newspapers, the inquiry



[ad_1]

Former GCIS chief Mzwanele Manyi takes the position in the State Capture Commission. Credit: Dimpho Maja / African News Agency (ANA)

JOHANNESBURG – The New Age received more government advertising spending compared to other media houses, countering Mzwanele "Jimmy" Manyi's evidence that the newspaper received only 5 percent of the budget.

Evidence leader of the state funding committee, lawyer Vincent Maleka, questioned Manyi's evidence in the commission on Monday and broke the numbers for advertisement in the newspapers.

Manyi had compared TNA to SABC and Ads24, an arm of the Media24 group.

Manyi said that from the total budget of R $ 194 million 2011/2012, the SABC received R68 million, followed by Ads24 which received almost R18 million, Avusa (now Tiso Blackstar) obtained R11 million, TV news channel eTV has R8 million and TNA R8 million

TNA has received less than five percent of the advertising budget, Manyi said.

Maleka said the comparison of media houses is not "well-founded" and that Adspend24 included many publications, such as the City Press newspaper.

"If you were to test what City Press received as a newspaper through government revenue, you would not look at Naspers' total ownership group, you'll just look at the City Press, correct?" he asked Manyi.

He replied and said that City Press received most of the money in Media24.

"Check the numbers correctly Mr. Manyi The publicity expenses received by City Press were $ 193.00 These are your GCIS numbers … we know City Press has been a long established publication before 2011 / TNA has won 20 times more with government business, and now we know from its evidence that TNA has gained R8.7m from GCIS.

Manyi said yes, but added that Maleka is comparing "apples to pears" because City Press was a weekly newspaper, while TNA was a daily publication.

This led Maleka to compare TNA with other daily newspapers.

"You try to run away from a role by comparing paper." Look at the other daily newspapers. "You told the president about the Daily Sun [Media24 newspaper] which you said to have had the largest circulation … it won R8 778. The daily publication of the Times received R183,000 while The Star received R97 000. "

Manyi seemed insecure and stated that Maleka was adopting a "mechanical approach".

He said there was "a bit more sophistication" in deciding where the government announcements should go, as determined by the GCIS system called Telmar.

Maleka said, "President, Manyi produced these numbers to convince him that TNA had only four to five percent of the budget spent on government propaganda … when we try to look at the numbers, we are told that this is a technical exercise. the point of producing those numbers if you do not want us to examine them closely on a more accurate analytical basis? "

"It's been audited circulation newspapers that have been around for many years, and TNA, in its first year of business, earned more than R8 million.

The former media mogul replied, "Yes."

He added that there was nothing new about it as people embraced "new things" in the form of TNA, which he said was different and "not full of inaccuracies" for the judiciary.

Committee Vice President Raymond Zondo told Manyi that he had a problem with a TNA article that was fraught with inaccuracies after Zondo's interview with one of the newspaper's reporters.

Zondo said that Nathi Ncube, a spokeswoman for the Judiciary, had recorded the entire interview and offered the recording to TNA to correct the article.

Manyi gave a bizarre response to this and blamed other media houses.

He did not seem to understand what Zondo said, and turned to attack other newspapers, saying, "This is the kind of South Africa we are in. I rest my case."

The former government doctor claimed that the ANN7 and TNA, which he bought through supplier financing, were "punished by the mass media" for being government sympathizers.

He said he took over the business to save jobs.

"At least 500 people are out of a job for something that could have been avoided." If someone had a problem with a Manyi or the Guptas, that could have been solved, but the company should not have been harmed. vision in the media space and employed a lot of young and especially blacks. This was a tragedy to have lost business. "

The "height of hatred" against TNA and ANN7 began in 2017 after the two media reported on alleged corruption in the National Treasury, Manyi said.

An "entire cabal" of the country's four major media houses led the narrative against TNA.

"This was all a media advertising campaign designed to kill an alternative view and consolidate a mainstream media narrative."

In 2017, Lodidox of Manyi acquired ANN7 for R300 million and The New Age for R150 million of Guptas through supplier financing.

The companies were liquidated this year after a large decline in government advertising and non-payment of staff.

* Get the top IOL news via Whatsapp by submitting your name to 0745573535.

African News Agency (ANA)

[ad_2]

Source link